Gemeente Zandvoort
Telefoon: 0235740100
Fax: 023 5713724
E-mail: info@zandvoort.nl
Internet: www.zandvoort.nl
Postadres: Postbus 2
2040AA Zandvoort
Bezoekadres: Swaluwestraat 2
Zandvoort
Bankrekening: BNG 28.50.10034
  
Aan de heer G.J. Bluijs
i.a.a. overige raadsleden
buitengewone commissieleden
Uw kenmerk:  
Ons kenmerk: PP/PS/
Informatie: H.M. van Steveninck
Doorkiesnummer: 023 574 01 19
Bijlagen: -
   
   
Onderwerp: MiddenboulevardDatum: 4 januari 2005

Geachte heer Bluijs,

In reactie op uw schrijven (e-mailbericht van 24 november 2004) is direct door ons het artikel op de website aangepast, om elk misverstand te vermijden over wat er op de bijeenkomst van 15 november gezegd en bedoeld is. Uw aanduiding ‘onwaar en misleidend’ is naar ons gevoel wat zwaar aangezet, maar wij willen met u vermijden dat verkeerde conclusies getrokken worden.

De overige zaken die u aanroert in uw schrijven hebben helaas iets langer op een reactie moeten wachten.
In onze bijeenkomst van 7 december jl. hebben wij over de aanpak en voortgang van het project Middenboulevard besloten, zodat wij u nu kunnen antwoorden.

U wijst ons er op dat u nog maar beperkt over de grondexploitatie bent geïnformeerd.
Voorts bent u, verwijzend naar de onderdelen van het amendement, geïnteresseerd in de concretisering van onze vervolgstappen, daarbij verwijzend naar de intentieovereenkomst.

In reactie op uw opmerkingen willen wij het volgende stellen.
  1. In overleg met de Stuurgroep Middenboulevard zal er voor uw raad een aparte en uitgebreide bijeenkomst worden georganiseerd waarop zal worden ingegaan op de grondexploitatie. Wij zijn het met u eens dat in het bestek van de informatiebijeenkomst van 15 november jl niet alles wat over dit onderwerp kan worden gezegd over tafel is gekomen. Vanwege de beperkte tijd zijn de belangrijkste gegevens gepresenteerd.
    Op de te organiseren zitting zult u onder andere nader geïnformeerd worden door de deskundigen die bij de opstelling betrokken zijn geweest; uiteraard kunnen ook vragen worden gesteld.
  2. Op de bijeenkomst van 15 november is er namens ons college gesteld, dat de onderdelen van het amendement stapsgewijs worden ingevuld.

    Wij hebben de gevraagde plannen in ontwerp uitgebracht en voor visualisatie gezorgd. Op de website is alle beschikbare informatie bijeengebracht en als afronding van de informatievoorziening zal ook nog een samenvatting huis aan huis in het gebied worden verspreid.
    Onze eerste zorg was vervolgens om meer zekerheid omtrent de financiering te verkrijgen. Inmiddels zijn er contacten gelegd met de provincie en met vertegenwoordigers van het rijk. Naar het zich nu laat aanzien zijn deze contacten perspectiefrijk; wij zullen nader bij terugkomen zodra daar meer over te melden valt.
    Een ander prominent onderdeel uit het amendement, het horen van de betrokkenen in het gebied, is nu onze volgende prioriteit. Voorbereidingen worden getroffen. Door ons is een profielschets vastgesteld voor een procesbegeleider; ook zijn er middelen beschikbaar. In de eerste maanden van 2005 zal ook dit onderdeel worden ingevuld.
  3. Bovenstaande schetst de aanpak voor de komende tijd. Wij wijzen u er op, dat wij twee wegen moeten combineren: enerzijds het voldoen aan de opdracht van uw raad en anderzijds het door velen bepleite en ook wel terechte verlangen om snel aan onzekerheid een einde te maken (wat kan worden geëffectueerd als wij het ruimtelijk functioneel plan en het garantieplan aan uw raad ter behandeling aanbieden en uw raad daarover een besluit neemt). Wij houden continu de vinger aan de pols om het moment waarop het aanbieden van de plannen aan uw raad redelijkerwijs mogelijk is, dan wel het moment waarop dit gezien externe signalen onontkoombaar is, niet te laten verlopen.
  4. Bij de aanbieding van de ontwerpen van het ruimtelijk functioneel plan en het garantieplan door de Stuurgroep heeft deze zich gebaseerd op de aanpak en onderwerpen, die in de intentieovereenkomst gemeente-Vesteda zijn afgesproken.
    Er valt naar ons idee te concluderen dat aan het gestelde in de intentieovereenkomst is voldaan. Het resultaat – het ruimtelijk functioneel plan in twee delen plus een set van 16 bijlagen, daarnaast een garantieplan met bijlagen – zijn daarvan onzes inziens het bewijs. Desgewenst zijn wij bereid u nader te informeren over de wijze waarop aan de verschillende onderdelen uit de Intentieovereenkomst invulling is gegeven.

Naar wij hopen hebben wij met het bovenstaande naar behoren gereageerd op uw schrijven.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Zandvoort,

de secretaris, de burgemeester,