SAMENVATTING | 3 | |||||
INHOUDSOPGAVE | 5 | |||||
1 | INLEIDING | 7 | ||||
ACHTERGROND | 7 | |||||
DOEL VAN DE COMMISSIE EN HET ADVIES | 7 | |||||
OPDRACHT | 8 | |||||
LEESWIJZER | 8 | |||||
2 | VISIE OP BESCHERMING EN ONTWIKKELING | 9 | ||||
VISIE OP HET PROBLEEM | 9 | |||||
VISIE VAN HET BESTUURLIJK OVERLEG KUST OP DE GEWENSTE OPLOSSINGEN | 9 | |||||
OVERIGE UITGANGSPUNTEN | 10 | |||||
HET PUBLIEKE BESCHERMINGSNIVEAU | 11 | |||||
De relatie tussen good governance en een publiek beschermingsniveau | ||||||
Praktische invulling en uitwerking van het begrip beschermingsniveau | ||||||
De hoogte van het publieke beschermingsniveau | ||||||
Advies over het beschermingsniveau | ||||||
3 | BEANTWOORDING VAN DE VRAGEN | 15 | ||||
MAG DE BESCHERMING BUITENDIJKS KLEINER EN MAG BINNENDIJKS BUITENDIJKS WORDEN? | 15 | |||||
Mag de bescherming buitendijks kleiner worden? | ||||||
Mag binnendijks gebied (door zeespiegelstijging) buitendijks komen te liggen? | ||||||
IS HET WENSELIJK ONDERSCHEID TE MAKEN TUSSEN OUDE EN NIEUWE SITUATIES? | 16 | |||||
WELKE OVERHEID BETAALT HET PUBLIEKE BESCHERMINGSNIVEAU? | 17 | |||||
IS HET WENSELIJK OM DE HUIDIGE BEPERKINGEN IN DE RESERVERINGSZONE OP TE HEFFEN? | 18 | |||||
Wat zijn de huidige beperkingen? | ||||||
Wat zou opheffing van de reserveringszone aan ontwikkelmogelijkheden bieden? | ||||||
HOE KUNNEN WE OVER RISICO’S EN AFSPRAKEN MET BURGERS COMMUNICEREN? | 19 | |||||
Waarom communiceren? | ||||||
De kernboodschap | ||||||
Communicatiestrategie en –middelen | ||||||
WAT ZIJN DE (ON)MOGELIJKHEDEN MET BETREKKING TOT VERZEKEREN? | 20 | |||||
4 | HOE NU VERDER | 22 | ||||
VORM VAN HET VASTLEGGEN VAN DE AFSPRAKEN | 22 | |||||
ACTIEPLAN | 22 |
1. | Mag de bescherming buitendijks door autonome ontwikkelingen zoals zeespiegelstijging kleiner worden? Mag binnendijks gebied buitendijks komen? | |
2. | Is het wenselijk onderscheid te maken tussen oude en nieuwe situaties? | |
3. | Welke overheid betaalt de aanleg en het onderhoud van fysieke maatregelen ter realisering van het (gedifferentieerde) publieke beschermingsniveau? | |
4. | Is het wenselijk om de huidige beperkingen in de reserveringszone op te heffen? | |
5. | Hoe kunnen we zowel de feitelijke situatie als de overeengekomen afspraken aan burgers communiceren? | |
6. | Wat zijn de (on)mogelijkheden met betrekking tot het verzekeren van overstromingsrisico’s in buitendijkse gebieden? |
De combinatie van een toenemend risico en onduidelijkheid over verantwoordelijkheden van overheid en burger in buitendijks gebied heeft in de afgelopen jaren geleid tot een rem op de ontwikkeling van kustplaatsen. Dit vindt de Commissie ongewenst. |
een bouw- of bestemmingsplan wordt niet goedgekeurd, voordat er meer duidelijkheid bestaat over de verantwoordelijkheid bij eventuele toekomstige schade; | ||
de lokale overheid is terughoudend met informatie over risico’s, omdat er veel onduidelijk is; | ||
miscommunicatie tussen gemeente, waterschap en initiatiefnemers met ruimtelijke plannen over de onderliggende argumenten voor bouwrestricties. |
geen afwenteling van door burgers, ondernemers of overheden bewust genomen risico’s op de gemeenschap of op de toekomst; | ||
bij rampen draagt eenieder zijn eigen schade; zo mogelijk wordt de schuldige partij aansprakelijk gesteld voor de schade (niet mogelijk bij natuurrampen); en pas in laatste instantie treedt de overheid op als financieel vangnet5; | ||
nuchter en verstandig omgaan met risico’s: kiezen voor de juiste balans tussen preventie en het aanvaarden van een schadeverwachting en als de gevolgen beperkt zijn, mag de kans op een gebeurtenis hoger zijn; | ||
aandacht voor alle schakels in de risicoketen: pro-actie, preventie, preparatie, respons en nazorg. |
![]() |
Noch omwille van de persoonlijke veiligheid van de buitendijks wonende burgers, noch vanuit de economische rationaliteit om buitendijks geïnvesteerd kapitaal te beschermen blijkt het noodzakelijk om in zijn algemeenheid de bescherming van buitendijkse gebieden in kustplaatsen te verhogen. De Commissie vindt het daarom onwenselijk een eigen normstelsel in te voeren dat zonder nut en noodzaak leidt tot een flink beslag op publieke middelen. De binnendijkse variant als generiek model valt af, niet alleen vanwege de hoge kosten, maar ook vanwege de negatieve effecten op het aanzien van de meeste kustplaatsen. Wel vindt de Commissie het belangrijk om de buitendijkse gebieden een garantie te geven op een gelijkblijvende bescherming, op fixatie en vastlegging van het nu aanwezige beschermingsniveau. Dat “huidige beschermingsniveau” kan, onafhankelijk van de jaarlijkse fluctuaties die nu eenmaal bij dynamisch kustbeheer horen, worden vastgesteld door het gemiddelde te nemen van de beschermingsniveaus tussen 2001 en 2005. Door handhaving van dit beschermingsniveau worden burgers beschermd tegen de gevolgen van zeespiegelstijging en klimaatverandering. Volgend jaar moet dan, gebruik makend van de nieuwste inzichten, worden vastgesteld hoe hoog het beschermingsniveau per kustplaats feitelijk is. Dat beschermingsniveau is het te behouden publieke beschermingsniveau. In de jaren daarna zal getoetst moeten worden of het feitelijke beschermingsniveau minimaal gelijk is aan het gegarandeerde beschermingsniveau. Dit kan jaarlijks bij de vaststelling van de afwijkingen op de basiskustlijn, maar bij voorkeur vijfjaarlijks bij de toetsing van de primaire waterkering. Voor de Friese waddeneilanden wordt dezelfde systematiek geadviseerd. De Commissie constateert bovendien een relatie met het feit dat op de waddeneilanden de grens tussen binnen- en buitendijks nog niet formeel bij legger is vastgelegd. Het vaststellen van de exacte locatie van de primaire waterkering in de legger kan er mogelijk toe leiden dat op de wadden de buitendijkse bebouwing (deels) binnendijks wordt gebracht. |
Advies: Nee, de bescherming buitendijks mag niet kleiner worden. |
ofwel een versterkingsplan maakt (landwaarts, zeewaarts, consolideren); | ||
ofwel de grens zover landwaarts legt dat voor binnendijks weer wel aan de wettelijke vereiste norm wordt voldaan. |
Advies: Nee, in principe mag binnendijks bebouwd gebied niet buitendijks komen te liggen. In geval dat de primaire waterkering wordt afgekeurd (iets dat mogelijk in 2006 op diverse locaties zal gebeuren), heeft het waterschap conform de Wet op de waterkering de verantwoordelijkheid om een versterkingsplan te maken. Dit versterkingsplan zal op basis van een integrale afweging landwaarts, consoliderend of zeewaarts gericht zijn9. In onbebouwde brede duingebieden kan ook gekozen worden voor afzien van versterken en het landwaarts verplaatsen van de waterkering. Een juridische procedure tot wijziging van de legger is dan noodzakelijk. |
Advies: Ja, de Commissie vindt het wenselijk om onderscheid te maken tussen oude en nieuwe situaties met betrekking tot de verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en burger c.q. ondernemer in buitendijkse gebieden van kustplaatsen. In oude situaties financiert het rijk de maatregelen die nodig zijn voor behoud van het beschermingsniveau volledig. In nieuwe situaties handhaaft het rijk weliswaar het bestaande beschermingsniveau, maar de aanlegkosten voor eventuele extra bescherming, waaraan decentrale overheden eisen kunnen stellen, moeten volledig door de initiatiefnemer worden opgebracht (rood voor blauw). Beheer en onderhoud aan deze extra beschermingsobjecten dient uitgevoerd te worden door het rijk of het betreffende waterschap11, waarvoor deze eventueel een afkoopsom vanuit de plankosten kan eisen. |
voorkomen dat de zandige basis onder de primaire waterkering aangetast wordt en daarmee dus het op de lange termijn waarborgen van de veiligheid van het achterland; | ||
voorkomen van structurele erosie waardoor land aan de zee verloren gaat en daarmee dus het beschermen van de functies in de kustzone c.q. het duingebied. |
Kostensoort | Doel | Kostendrager | Uitvoerder | |
Aanleg/ versterking | Waterkering | Veiligheid achterland (norm) | Rijk | Waterschappen |
Beheer en onderhoud | Waterkering | Veiligheid achterland (norm) | Waterschappen | Waterschappen |
Kustlijn | - Veiligheid achterland lange termijn - Functies in het duingebied | Rijk | Rijk |
1. | Aansluiten bij lopende verbeteringsplannen en uitvoeringswerken.
Dat betekent dat maatregelen waar mogelijk moeten worden gecombineerd met de aanpak van zwakke schakels en andere versterkingsplannen. Het publieke beschermingsniveau in het buitendijkse gebied moet na de uitvoering van de versterking opnieuw worden bepaald; | |
2. | Aansluiten bij de Wet op de waterkering.
De kosten voor de bescherming van het buitendijkse gebied tot het huidige niveau (consolidatie) vallen binnen het rijksbudget voor het onderhoud van de basiskustlijn; | |
3. | Decentrale belangen vergen decentrale cofinanciering.
Initiële extra kosten voor een hogere bescherming dan consolidatie zijn voor rekening van de decentrale (private of publieke) initiatiefnemer. | |
4. | Houdbaarheid op de lange termijn.
Het dynamisch kustbeheer (zandsuppleties) heeft bewezen een duurzame methode te zijn voor behoud van onze kust en veiligheid. |
Advies: De Commissie adviseert de eventuele kosten voor het behouden van het huidige, historisch gegroeide beschermingsniveau voor rekening van het rijk te laten komen. Aangezien behoud als regel mogelijk is door middel van (extra) zandsuppleties, adviseert de Commissie om aan te sluiten bij het dynamisch kustbeheer door middel van het handhaven van de basiskustlijn. |
Advies: Nee, de landwaartse reserveringszone en de bijbehorende beperkingen (bovenop die al gelden voor de beschermingszone) kunnen niet vervallen. In die gevallen dat de waterkering consoliderend of zeewaarts versterkt wordt, moet na de versterking de ligging van de reserveringszone opnieuw bezien worden. Dan kan mogelijk een strook vrijkomen voor ontwikkeling. De Commissie is verder van mening dat de bouwrestricties op of nabij de waterkering, gericht op het beschermen van de waterkering zelf, noodzakelijk zijn. De bescherming van het achterland, inclusief het grootste deel van de kustplaats zelf, vereist dat er geen enkel risico wordt genomen. Bij twijfel mag een bepaalde bouwmethode eenvoudigweg niet. Teneinde te kunnen bouwen zonder waterkering aan te tasten, maar ook om de schade bij onverhoopte overstroming of kustafslag zo klein mogelijk te houden, adviseert de Commissie om meer risicobewust te gaan bouwen. De decentrale overheden zouden hierop bij beoordeling van het ontwikkelingsplan op toe moeten zien, bijvoorbeeld met gebruikmaking van de Watertoets. Daarmee kan afgedwongen worden dat de realisatie van aanvullende bescherming en/of risicobeperkende bouwmethoden reeds bij de planontwikkeling wordt meegenomen. Waterschappen hebben hierin een communicatieve taak: duidelijk zijn over de exacte ligging van de waterkering, de argumenten waarom iets niet mag en meedenken over hoe iets wel kan. |
Het is een wettelijke plicht van de overheid om haar burgers te informeren over risico’s. | ||
De overheid beoogt een verhoging van het risicobewustzijn. De ervaring leert dat dit lastig is en alleen mogelijk indien mensen de risico’s kunnen kennen. Een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers is slechts kansrijk als zij die verantwoordelijkheid kunnen nemen door middel van het maken van keuzes. |
Het klimaat verandert, de zeespiegel stijgt en er zijn nieuwe inzichten over de kracht van de golven in de Noordzee. Deze veranderingen vragen om opnieuw te kijken naar de bescherming van onze kust. | ||
De huidige bescherming in buitendijkse gebieden in kustplaatsen, dus op of vlak achter de boulevard, is vrijwel overal voldoende. De 15.000 buitendijks wonende burgers kunnen in geval van een dreigende calamiteit tijdig in veiligheid worden gebracht. | ||
Onlangs hebben Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen afspraken gemaakt over de bescherming en ontwikkeling van buitendijks gebied in kustplaatsen. De overheid garandeert dat de kans op kustafslag en overstroming in kustplaatsen niet groter wordt,ondanks zeespiegelstijging en klimaatverandering. Om deze bescherming te garanderen, neemt de overheid maatregelen. De maatregelen zullen in de meeste gevallen worden gerealiseerd door middel van zandsuppleties, aanvullend op de suppleties die jaarlijks al worden gedaan ten behoeve van het kustlijnonderhoud. | ||
Investeren in kustplaatsen wordt nu weer aantrekkelijk. Ontwikkeling kan, mits aan de voorwaarden wordt voldaan die nodig zijn voor het behoud van een sterke en stabiele waterkering. | ||
Voor meer informatie over deze afspraken en over wonen en werken in buitendijks gebied in kustplaatsen kunt u terecht bij uw gemeente. |
Advies: De Commissie is van mening dat, indien de overige adviezen van deze Commissie zijn overgenomen, de vier kustprovincies gevraagd moeten worden om in onderlinge afstemming de regie te voeren op de communicatie met burgers en bedrijven over de gemaakte afspraken en de risico’s in buitendijks gebied. Daarbij is een zorgvuldige, open, transparante en respectvolle communicatie het uitgangspunt. Elke betrokken overheid dient daarvoor menskracht en budget beschikbaar te stellen. |
continuïteit op langere termijn; | ||
oplossing voor cumulatie van schade bij een ramp; | ||
voldoende participatie van verzekeringnemers. |
Advies: Commercieel verzekeren van de risico’s op overstroming en kustafslag in buitendijkse gebieden is niet mogelijk. Er lijken wel goede mogelijkheden te vinden in alternatieve financiële constructies, waarbij meerdere nu onverzekerbare waterrisico’s zouden kunnen worden afgedekt. Deze constructies moeten in het Kabinetsstandpunt Onverplichte Tegemoetkoming bij Schade nader worden uitgewerkt en beoordeeld, met specifieke aandacht voor buitendijks gebied. |
afspraken in een bestuurlijk overleg, vastgelegd in de notulen; | ||
een brief van de staatssecretaris aan alle bij dit proces betrokken overheden; | ||
een beleidslijn van het Rijk; | ||
opname in de richtlijnen voor het dynamisch kustbeheer (in het proces voor het jaarlijks vaststellen van het zandsuppletieprogramma); | ||
bestuurlijk akkoord/ bestuurlijk arrangement tussen alle betrokken overheden; | ||
decentrale regelgeving (provinciale verordening en keur); | ||
centrale regelgeving (wet, algemene maatregel van bestuur, ministeriële regeling). |
Advies: De Commissie adviseert om de keuze voor behoud van de historisch gegroeide bescherming in kustplaatsen als verantwoordelijkheid van het rijk wettelijk vast te leggen, als onderdeel van de doelstelling “behoud van functies in het duingebied”. Dit zal naar verwachting zijn in de nieuwe Waterwet (waarin de Wet op de waterkering zal opgaan), dan wel in een onderliggende regeling. De keuze voor een referentiejaar of -periode, de wijze en de periodiciteit van toetsen dienen ook centraal en formeel te worden vastgelegd. De ligging van de waterkering en het beschermde gebied moet door de waterschappen in leggers worden vastgelegd. De waterkeringzone en het beschermde gebied moet door de gemeenten in het bestemmingsplan kenbaar gemaakt worden. Alle overige afspraken die kunnen volgen uit dit advies, kunnen in eerste instantie worden opgenomen in een notitie van de staatssecretaris, waarvoor zij expliciet commitment vraagt aan de betrokken partijen vertegenwoordigd in het Bestuurlijk Overleg Kust. Een aparte beleidslijn, zoals aangekondigd in de Nota Ruimte, is niet nodig. |
Advies: De Commissie pleit voor de instelling van een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van provincies, waterschappen en gemeenten, onder leiding van het Rijk, die de nieuwe afspraken gaat uitwerken en implementeren. De werkgroep moet niet alleen kunnen beschikken over menskracht en kennis van elke betrokken overheid, maar ook over een eigen budget. De werkgroep zou ernaar moeten streven dat binnen een jaar het huidige, te garanderen beschermingsniveau overal14 is vastgesteld; dat er werkafspraken zijn over de wijze van toetsen en ingrijpen; dat de initiële communicatiecampagne is gevoerd en de informatie over risico’s voor eenieder beschikbaar is. |
1 | Het Bestuurlijk Overleg Kust is een overlegplatform van Rijk, provincies, waterschappen en gemeenten. |
2 | Met het oog op de leesbaarheid zijn de punten van overeenstemming uit de in het BOK vastgestelde notitie zeer kernachtig weergegeven. De originele notitie is opgenomen in de bijlagen. |
3 | Nota Ruimte: binnen bestaande kustplaatsen geldt “ja mits”, maar voor nieuwe (woon)locaties geldt “nee tenzij”. Daar zijn de zandige kust, natuurbescherming en de open horizon belangrijke ijkpunten. |
4 | Aansluitend bij het advies van de Commissie Toekomst Overheidscommunicatie (Commissie Wallage) voor open, transparante en respectvolle communicatie met burgers. |
5 | Conform advies Commissie Tegemoetkomingen bij Rampen en Calamiteiten (Commissie Borghouts). |
6 | Ofwel bij dreigende (preventief) ofwel bij geconstateerde overschrijding van de norm (achteraf). |
7 | Buitendijks gebied = gebied op en zeewaarts van de kernzone van de waterkering. In de praktijk komt dit niet precies overeen met het gebied dat bij een “maatgevende” storm in zee afslaat. |
8 | 1:4.000 in Zeeland en 1:2000 op de Friese Waddeneilanden. |
9 | Bij een landwaartse strategie zal een smalle strook binnendijks gebied tot de waterkering gaan behoren en daarmee formeel buitendijks komen te liggen. Indien een integrale afweging heeft geleid tot een landwaartse strategie, is dit acceptabel. |
10 | Overigens geldt dit niet voor strandpaviljoenhouders: zij zitten buiten de aaneengesloten bebouwing en weten wel degelijk dat storm- en waterschade voor eigen rekening komt. |
11 | Later in dit advies wordt ingegaan op de verantwoordelijkhedenverdeling bij beheer en onderhoud. |
12 | Er lopen diverse trajecten: kabinetsstandpunt op advies Commissie Borghouts, Procesadvies Verzekeren bij Secundaire Keringen (Wilnis), LBOW-advies Regionale Wateroverlast en Grondwater; Studie Waterverzekeringen in opdracht van de Adviescommissie Water. |
13 | In het Verenigd Koninkrijk is verzekeren wel mogelijk. Dit is historisch zo gegroeid via de brandverzekeringspolis. Daar komt bij dat verzekeraars direct invloed hebben op de overheidsinvesteringen in waterkeringen. |
14 | Met uitzondering van de prioritaire zwakke schakels. Daar dient het te garanderen beschermingsniveau te worden vastgesteld na versterking. |