Gemeente Zandvoort februari 2004
DEFINITIEF CONCEPT Garantieplan Middenboulevard


INHOUD:
1.0.0INLEIDING5
1.1.0Waarom een garantieplan?5
1.2.0Waarom een gebiedsvernieuwing?6
1.3.0Verschillende mensen en verschillende doelgroepen6
1.4.0De gemeente als aanspreekpunt7
1.5.0Geldigheid van het garantieplan7
1.6.0Leeswijzer8
2.0.0NIEUWBOUW10
2.1.0Algemene aspecten en garanties10
2.1.1Communicatie over voorgenomen sloop en verwerving10
2.1.2Inventariseren van wensen en behoeften11
2.1.3Gebruik van leegstaande woningen en bedrijfsruimten11
2.1.4Extra regelingen bij minnelijke verwerving12
2.1.5Moment beëindiging bedrijven12
2.1.6Hardheidsclausule en arbitrageregeling12
2.2.0Garanties voor eigenaren12
2.2.1Partijen die een rol spelen bij de verwerving12
2.2.2Het verwervingsproces stap voor stap13
2.2.3Bepaling van de hoogte van de schadeloosstelling van woon- of bedrijfsruimte15
2.2.4Minnelijke verwerving is uitgangspunt15
2.2.5Afkopen en beëindigen van erfpacht16
2.2.6Ondernemingen en inkomstenderving17
2.3.0Garanties voor huurders17
2.3.1Het verwervingsproces stap voor stap17
2.3.2Verbeteringen in woningen19
2.3.3Wet Voorzieningen Gehandicapten19
2.3.4Ondernemingen en inkomstenderving20
3.0.0ALGEMENE REGELINGEN21
3.1.0Samenvattende tabel maatregelen en regelingen21
3.2.0Stadsvernieuwingsurgentieverklaring22
3.3.0Verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding24
3.4.0Voorrangsregeling toewijzing van nieuwbouw van woningen en/ of bedrijfsruimten in het gebied Middenboulevard24
3.5.0Gewenningsbijdrage bij hogere lasten woning of bedrijf25
4.0.0LEEFBAARHEID VOOR EN TIJDENS DE UITVOERING VAN DE GEBIEDSVERNIEUWING26
4.1.0Leefbaarheid26
4.1.1Voorafgaand aan de uitvoering26
4.1.2Tijdens de werkzaamheden27
5.0.0COMMUNICATIE28
5.1.0Samenvattende tabel28
5.2.0Informeren28
5.3.0Inspraak29
5.4.0Meepraten29
5.5.0Inventarisatie toekomstige woonwensen of bedrijfswensen30
5.6.0Professionele ondersteuning30
6.0.0HARDHEIDSCLAUSULE EN ARBITRAGEREGELING31
6.1.0Hardheidsclausule31
6.2.0Arbitrageregeling31
7.0.0COLOFON32


1.0.0 INLEIDING
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
In de komende jaren staat er veel te gebeuren in het gebied Middenboulevard. De gemeente Zandvoort gaat in de Middenboulevard de komende jaren een ingrijpende gebiedsvernieuwing (herstructurering) uitvoeren. Bestaande woningen en bedrijven worden vervangen door nieuwe woningen, bedrijven en voorzieningen. Ook de openbare ruimte en de verkeersstructuur worden ingrijpend gewijzigd.

De gemeente Zandvoort vindt dat ruimtelijke ordening meer is dan het stapelen van stenen. Ruimtelijke ordening dient de mens. Dit geldt ook voor de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard. Naast het in beeld brengen van de noodzakelijke fysieke ingrepen in het gebied, heeft de gemeente Zandvoort er dan ook voor gekozen een garantieplan op te stellen. In dit garantieplan staat de mens centraal. Het zijn de huidige eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijven in en om het gebied Middenboulevard die in het garantieplan aan bod komen.

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens aan de orde:
1.1.0 Waarom een garantieplan?
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Het garantieplan is onderdeel van het ruimtelijk functioneel plan. Het ruimtelijk functioneel plan is het overkoepelend kader dat de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard beschrijft. Medio 2004 zal naar verwachting het ruimtelijk functioneel plan worden vastgesteld door de gemeenteraad van Zandvoort.

De gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard is een ingrijpend proces. Dit geldt in de eerste plaats voor de bewoners en gebruikers van het gebied. Zij zijn het immers die wonen, werken en recreëren in het gebied en die direct en heel concreet met de gebiedsvernieuwingsoperatie te maken krijgen. Op dit moment zijn de gevolgen voor de direct betrokkenen nog niet precies in beeld. Het is namelijk nog niet bekend hoe het ruimtelijk functioneel plan er uit zal komen te zien en welke fasering zal worden gehanteerd. Waar en wanneer er sprake zal zijn van bijvoorbeeld nieuwbouw is in dit stadium dus nog niet te zeggen.

Pas wanneer beter in kaart is gebracht welke fysieke ingrepen wanneer plaats zullen vinden, kunnen de sociale gevolgen precies in kaart worden gebracht. De gemeente Zandvoort vindt dat hier niet op mag worden gewacht. Zo snel mogelijk moet aan de bewoners en gebruikers in en om het gebied Middenboulevard duidelijk worden gemaakt welke garanties en zekerheden zij van de gemeente mogen verwachten. Een gemeente heeft ook een aantal wettelijke mogelijkheden om de plannen voor de Middenboulevard door te laten gaan. Deze zijn, waar relevant, ook opgenomen in dit garantieplan. De gemeente streeft ernaar met alle betrokkenen een goede oplossing te vinden, zodat het inzetten van wettelijke instrumenten niet nodig zal zijn.
In dit garantieplan zijn de garanties en zekerheden vastgelegd.

1.2.0 Waarom een gebiedsvernieuwing?
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Voordat tot een gebiedsvernieuwing besloten wordt, moet vooraf heel duidelijk zijn dat dit daadwerkelijk noodzakelijk is, zeker wanneer voor ingrijpende operaties als nieuwbouw van particulier bezit wordt gekozen. Voor het projectgebied Middenboulevard heeft de gemeente Zandvoort vastgesteld dat deze noodzaak er is. De gemeente Zandvoort heeft dit overigens niet alleen geconstateerd: ook veel eigenaren en gebruikers van het gebied zien de noodzaak voor een gebiedsvernieuwing van de Middenboulevard.

De gemeente Zandvoort en eigenaren en gebruikers van het gebied Middenboulevard hebben onder andere geconcludeerd dat de openbare ruimte in het gebied niet of nauwelijks als dusdanig wordt gebruikt (er is sprake van ‘leegtes’), dat de verkeersontsluiting van het gebied verbetering behoeft, dat het onderhoud van een deel van de woningvoorraad te wensen over laat, dat de woningen relatief klein zijn en dat er sprake is van een geringe economische binding (geen ‘jaarrond toerisme’). Al met al heeft het gebied in de loop der jaren een gedateerde en povere uitstraling gekregen.

De gebiedsvernieuwing beoogt hier wat aan te doen. Daarmee biedt de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard eigenaren en gebruikers ook kansen: kansen op een nieuwe, goed geïsoleerde woning met lagere stookkosten die ruimer of juist kleiner is dan de huidige woning, een woning met of juist zonder balkon of een woning met uitzicht op zee; kansen op een vernieuwde woonomgeving die ‘heel, schoon en veilig’ is, waar het goed toeven is en waar het verkeer op een goede manier wordt afgewikkeld; kansen op een overstap van een koop- naar een huurwoning of juist andersom; kortom, kansen op een stap vooruit.

1.3.0 Verschillende mensen en verschillende doelgroepen
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Mensen zijn verschillend. Mensen willen dan ook graag persoonlijk en op een individuele basis worden benaderd. Een garantieplan vraagt dus om maatwerk. Het kan niet zo zijn dat iedereen over één kam wordt geschoren. Daarom is in dit garantieplan een hardheidsclausule opgenomen (hoofdstuk 6). Indien dit garantieplan voor een betrokkene gevolgen heeft die zodanig nadelig zijn, dat deze redelijkerwijs niet gevraagd kunnen worden, kan hij een beroep doen op deze clausule.

Toch bestaan er ook overeenkomsten tussen mensen. Eigenaren van woningen die zelf hun woning bewonen, hebben andere wensen, eisen en belangen dan eigenaren van woningen die hun woning verhuren, terwijl deze laatste groep weer heel andere wensen, eisen en belangen heeft dan eigenaren van een bedrijf. Om recht te doen aan deze verschillen, wordt in het garantieplan onderscheid gemaakt naar doelgroepen. Elke doelgroep wordt op een specifieke wijze benaderd, die recht doet aan zijn of haar eigen belangen.

In dit garantieplan worden de volgende doelgroepen onderkend:
1.4.0 De gemeente als aanspreekpunt
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard zal door vele partijen worden vormgegeven. De gemeente Zandvoort kan dit niet alleen. Verschillende partners zullen worden uitgenodigd om deel te nemen aan de gebiedsvernieuwing van het gebied. Naast de gemeente kunnen onder meer corporaties, projectontwikkelaars, aannemers, architecten, makelaars, welzijnswerkers, adviseurs, de provincie en nog veel meer partijen een rol spelen in het gebied.

Het grote aantal partijen dat bij een gebiedsvernieuwing betrokken is kan zorgen voor ‘ruis op de lijn’: veel verschillende mensen en partijen praten over dezelfde zaken. Om te voorkomen dat dit bij de uitvoering van het garantieplan gebeurt, is afgesproken dat de gemeente als aanspreekpunt fungeert voor alle betrokkenen die zich baseren op de in dit garantieplan vastgelegde garanties en zekerheden. Voor alle zaken dit in dit garantieplan worden benoemd, kunt u als eigenaar of gebruiker bij de gemeente Zandvoort terecht.

1.5.0 Geldigheid van het garantieplan
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Het garantieplan Middenboulevard heeft een beperkte geldigheid. Beperkt wil hier zeggen dat het garantieplan geldt voor een bepaald gebied en voor een bepaalde termijn.

Het gebied waarop dit garantieplan van toepassing is, is aangegeven op de kaart. Allereerst is het gebied Middenboulevard aangegeven. Dit is het gebied waar de gebiedsvernieuwing plaatsvindt en waar het garantieplan dus direct betrekking op heeft. Het gaat hier om een harde grens. Daarnaast is door middel van een cirkel globaal aangegeven op welk gebied het project indirect betrekking heeft. Hier gaat het om een zachte grens. Uitzonderingen zijn immers mogelijk. De routing van het bouwverkeer bijvoorbeeld kan gevolgen hebben voor bewoners of gebruikers van gebieden ‘buiten de cirkel’. Wanneer dergelijke situaties zich voordoen, zal hier uiteraard op adequate wijze mee worden omgegaan.

Dit garantieplan geldt tot 1 januari 2015. Dit is de beoogde datum voor de voltooiing van de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard. Het is echter mogelijk dat de gebiedsvernieuwing meer tijd vraagt of juist eerder is afgerond. Ook kan de gebiedsvernieuwing een dusdanige vorm krijgen dat het garantieplan niet meer passend is bij de opgave. De geldigheid van het garantieplan kan daarom worden verlengd, het garantieplan kan worden gewijzigd en het garantieplan kan worden ingetrokken.

Het garantieplan heeft een directe relatie met het ruimtelijk functioneel plan. In het ruimtelijk functioneel plan staat wat waar komt in de Middenboulevard en hieruit blijkt waar nieuwbouw zal plaatsvinden. Wijzigingen in het ruimtelijk functioneel plan (in het plan zelf of in de planning) kunnen invloed hebben op de uitvoering van de regelingen uit het garantieplan.

De gemeenteraad van Zandvoort is bevoegd om, om haar moverende redenen, de geldigheid van het garantieplan te verlengen, het garantieplan te wijzigen of het garantieplan in te trekken. Ook een uitspraak van de arbitragecommissie (hoofdstuk 6) kan ertoe leiden dat het garantieplan wordt aangepast. Ook hiervoor geldt dat een raadsbesluit noodzakelijk is.

1.6.0 Leeswijzer
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Het ruimtelijk functioneel plan wordt steeds concreter. Daarmee wordt de noodzaak om aan eigenaren en gebruikers in en om het gebied Middenboulevard garanties en zekerheden te bieden, alleen maar groter. Het bieden van garanties en zekerheden gebeurt in dit garantieplan rond verscheiden thema’s.

Op basis van een vastgesteld ruimtelijk functioneel plan zullen in de komende jaren deelplannen worden uitgewerkt. In dergelijke deelplannen zal op detailniveau duidelijk worden waar sprake is van nieuwbouw. Een deel van de huidige woningen en bedrijven zullen niet passen in het ruimtelijk functioneel plan of voldoen niet aan de huidige eisen en zullen worden vervangen door nieuwe woningen, bedrijven en voorzieningen. De gemeente Zandvoort zal aanbieden de panden te kopen van de huidige eigenaren. Hierna kunnen deze panden worden gesloopt en vervangen door nieuwe gebouwen. Hoe dit in alles in zijn werk gaat, staat beschreven in hoofdstuk 2.

Voor huurders en eigenaren uit de Middenboulevard geldt dat zij, afhankelijk van hun situatie, gebruik kunnen maken van een aantal regelingen. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan een regeling voor vervangende huisvesting (tijdelijk en/of definitief), een verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding en een voorrangsregeling bij terugkeer naar de nieuwe woningen en bedrijfsruimten in de Middenboulevard.
Alle regelingen die van toepassing kunnen zijn, komen aan bod in hoofdstuk 3.

Dat er tegelijkertijd naast elkaar gewoond, gewerkt, geleefd èn gebouwd wordt, stelt eisen aan de uitvoering van de werkzaamheden. De gemeente Zandvoort zal zorgdragen voor de leefbaarheid voor en na de bouw van de verschillende deelgebieden in en om het gebied Middenboulevard. Hoe de gemeente Zandvoort dit verzorgt, is verwoord in hoofdstuk 4.

Het volgende thema dat wordt behandeld is communicatie. Het tijdig en op een transparante wijze communiceren met de direct en indirect betrokkenen is één van de garanties en zekerheden die de gemeente Zandvoort in dit garantieplan biedt. Maar het is ook van belang om aan te geven op welke wijze de gemeente Zandvoort bewoners en ondernemers betrekt in de gebiedsvernieuwing en omgaat met hun belangen. Dit komt in hoofdstuk 5 uitgebreid aan de orde.

Dit garantieplan bevat generieke regelingen. Dat wil zeggen regelingen die voor iedereen toepasbaar worden geacht. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Het kan voorkomen dat individuele situaties zo specifiek zijn, dat aanvullende maatregelen nodig zijn. Om hiervoor in aanmerkingen te kunnen komen, kan een beroep gedaan worden op de hardheidsclausule. Daarnaast kan het voorkomen dat de gemeente Zandvoort en eigenaren of gebruikers het niet met elkaar eens worden over de toepassing of de toepasbaarheid van dit garantieplan. Er kan dan sprake zijn van een verschil van mening of een ‘geschil’. Het is in ieders belang deze geschillen zo veel mogelijk op te lossen. Daarom voorziet dit garantieplan in een arbitrageregeling. Hoofdstuk 6 gaat nader in op de hardheidsclausule en de arbitrageregeling om dit soort zaken op te lossen.

kaart beschreven in paragraaf 1.5

2.0.0 NIEUWBOUW
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De verwachting is dat de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard ertoe zal leiden dat een groot aantal gebouwen zal verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe woningen, bedrijven en voorzieningen. Andere woningen en bedrijven zullen blijven; dit is afhankelijk van het ruimtelijk-functioneel plan dat voor de Middenboulevard wordt opgesteld.
Voordat onroerend goed wordt vervangen door nieuwe gebouwen is vanzelfsprekend overeenstemming met de huidige eigenaren over de verkoop van hun onroerend goed nodig.

Bij de verkoop van onroerend goed wordt de eigenaar van het onroerend goed schadeloos gesteld voor het verlies van het onroerend goed. Deze schadeloosstelling dient te voldoen aan het criterium van redelijkheid. Er zal dus een redelijke prijs moeten worden betaald. In de gemeente Zandvoort zal het onroerend goed door de gemeente of een andere ontwikkelende partij worden verworven. Bij de verwerving (het aankopen) zal dus tussen de gemeente en de eigenaar van het onroerend goed een prijs moeten worden overeengekomen. Wanneer er overeenstemming is over de prijs wordt een koopcontract gesloten en wordt het onroerend goed via de notaris overgedragen aan de gemeente.

In dit hoofdstuk wordt aangegeven welke procedures hierbij worden gehanteerd, welke regels gelden voor de wijze waarop de prijs wordt vastgesteld, wordt duidelijk gemaakt welke garanties en zekerheden de gemeente Zandvoort aan eigenaren van onroerend goed en huurders biedt en wordt ingegaan op de procedure die wordt gehanteerd wanneer de gemeente en de eigenaar van het onroerend goed het niet eens zijn over wat een redelijke prijs is.

Omdat de belangen en rechten van eigenaren deels anders zijn dan die van huurders, is dit hoofdstuk opgedeeld in een algemeen deel, waarin de maatregelen en garanties die voor zowel huurders als voor eigenaren gelden aan de orde komen en in twee specifieke delen, waarin achtereenvolgens wordt ingegaan op maatregelen en garanties die specifiek zijn voor eigenaren en maatregelen en garanties die specifiek zijn voor huurders. Gezien het grote aantal appartementen in de Middenboulevard, die vaak in eigendom zijn van een Vereniging van Eigenaren, zal dit onderwerp specifiek worden behandeld. Ook is een aantal bedrijven en woningen gebouwd op grond dat in erfpacht is uitgegeven door de gemeente Zandvoort. Dit onderwerp zal ook aan bod komen in paragraaf 2.2.5.

2.1.0 Algemene aspecten en garanties
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
2.1.1 Communicatie over voorgenomen sloop en verwerving
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Op basis van het nog vast te stellen ruimtelijk functioneel plan (RFP) en de uitwerking hiervan in deelplannen, wordt duidelijk op welke plaatsen nieuwe woningen en bedrijven bestaande panden zullen vervangen. De gemeente Zandvoort zal deze panden verwerven (aankopen) en vervolgens deze woningen laten slopen. De gemeente Zandvoort zal de betrokken eigenaren en huurders (voor zover bij de gemeente bekend) hierover per brief en door middel van informatiebijeenkomsten informeren.
Minstens 24 maanden (twee jaar) voordat zal worden aangevangen met de nieuwbouwplannen, maar zo mogelijk eerder, zal de gemeente Zandvoort dit aan de direct betrokkenen kenbaar maken. Daarbij zal aangegeven worden welke stappen de gemeente en de eigenaar of huurder dienen te zetten. Deze stappen hebben uiteraard betrekking op de verwerving van het onroerend goed, maar ook op de algemene regelingen zoals omschreven in hoofdstuk 3. Eigenaren en huurders worden hierbij opnieuw in de gelegenheid gesteld om hun wensen en behoeften kenbaar te maken.

Gezien de gefaseerde uitvoering kan het overigens voor sommige eigenaren en huurders na het vaststellen van het ruimtelijk functioneel plan en het garantieplan nog jaren duren voordat verwerving en nieuwbouw actueel worden.

2.1.2 Inventariseren van wensen en behoeften
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort zal na vaststelling van dit garantieplan met elke eigenaar of huurder afzonderlijk spreken om zijn of haar wensen en behoeften in kaart te brengen en om mogelijke knelpunten vroegtijdig te signaleren. De afspraken die in deze bezoeken worden gemaakt, zullen worden vastgelegd in een verslag. Alleen op uitdrukkelijk verzoek van een eigenaar of huurder zal de gemeente afzien van dit bezoek. In het gesprek tussen de gemeente Zandvoort en de eigenaar of huurder komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
2.1.3 Gebruik van leegstaande woningen en bedrijfsruimten
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Het kan voorkomen dat een eigenaar al in een vroegtijdig stadium zijn of haar woning of bedrijfsruimte wil verkopen, terwijl het slopen van de woning of bedrijfsruimte (pas jaren) later plaatsvindt. In de gemeente een dergelijk pand heeft aangekocht, dreigt leegstand. Leegstaande panden kunnen worden gekraakt en zijn vatbaar voor vandalisme en brandstichting. Dit kan zorgen voor gevoelens van onveiligheid. Daarom zal de gemeente Zandvoort kijken of het mogelijk is deze panden op tijdelijke basis te verhuren of bij verwerving van onroerend goed de huurcontracten van de zittende huurders te continueren. Dit kan ten goed komen aan de sociale veiligheid in het gebied Middenboulevard en bovendien (deels) voorzien in de behoefte aan tijdelijke vervangende huisvesting. Ook huurwoningen die vroegtijdig leeg komen te staan, zullen in samenspraak met de eigenaar gebruikt kunnen worden als tijdelijke huurwoning.

Indien gebruik als tijdelijke woon- of bedrijfsruimte niet mogelijk is, zal de gemeente Zandvoort de woning onbewoonbaar maken om misbruik, zoals kraken of vernielingen, te voorkomen.

2.1.4 Extra regelingen bij minnelijke verwerving
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
In de regelingen die worden beschreven in het garantieplan (dit hoofdstuk en hoofdstuk 3) kan onderscheid worden gemaakt tussen regelingen die algemeen gangbaar zijn en regelingen die de gemeente Zandvoort extra heeft gemaakt om de direct betrokkenen zo veel mogelijk opties en kansen te bieden.
Voor de gemeente Zandvoort is het van belang om de vernieuwing van de Middenboulevard zorgvuldig en tijdig te realiseren. De gemeente Zandvoort heeft daarom bij dit project een aantal extra regelingen gemaakt voor de betrokkenen. Voorwaarde hierbij is dat wordt meegewerkt aan de uitvoering van de plannen, dat wil zeggen aan minnelijke verwerving en/of vrijwillige en tijdige verhuizing naar een vervangende huisvesting. Bij onteigening op basis van een wettelijke onteigeningsprocedure is geen sprake van minnelijke verwerving.

2.1.5 Moment beëindiging bedrijven
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Een groot aantal bedrijven in het gebied Middenboulevard heeft te maken met toerisme. Voor deze bedrijven geldt dat beëindiging van de bedrijfsvoering in het toeristische seizoen (mei – september) ongunstig is. De gemeente Zandvoort wil met deze bedrijven afspraken maken (in het verkoopcontract) dat de bedrijven in de Middenboulevard ruim voor of na het toeristische seizoen hun activiteiten staken.

2.1.6 Hardheidsclausule en arbitrageregeling
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Indien een eigenaar of huurder van mening is dat hij of zij onevenredig nadelige gevolgen ondervindt van het garantieplan, dan wel dat er niet op de juiste wijze met zijn of haar belangen is omgegaan, dan kan hij of zij aanspraak maken op de hardheidsclausule en arbitrageregeling zoals omschreven in hoofdstuk 6.

2.2.0 Garanties voor eigenaren
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
2.2.1 Partijen die een rol spelen bij de verwerving
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Bij het verwerven van woon- of bedrijfsruimte door de gemeente Zandvoort spelen de volgende partijen een belangrijke rol:
2.2.2 Het verwervingsproces stap voor stap
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort zal een aantal stappen zetten in de verwerving van het onroerend goed van de particuliere eigenaren. Onderstaand is aangegeven welke stappen minimaal door de gemeente Zandvoort zullen worden gezet1:
Schematisch overzicht van het bovenstaande

2.2.3 Bepaling van de hoogte van de schadeloosstelling van woon- of bedrijfsruimte
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Bij de vaststelling van de hoogte van de schadeloosstelling wordt uitgegaan van de marktwaarde van het onroerend goed bij gelijkblijvende bestemming, dat wil zeggen zonder gebiedsvernieuwing of dreigende sloop. Indien dit niet zou gebeuren, zou immers vrijwel al het onroerend goed als (zo goed als) waardeloos kunnen worden beschouwd. De hoogte van de schadeloosstelling wordt bepaald op grond van de gebruikelijke factoren als locatie, situering, onderhoudsniveau en kwaliteit van het onroerend goed en de waarde van de grond (onder meer afhankelijk van de resterende termijn van het erfpachtcontract).

Essentieel voor de bepaling van de waarde van onroerend goed is daarnaast de factor tijd. De marktwaarde van onroerend goed fluctueert immers met de ontwikkelingen op de woning- en vastgoedmarkt. Het moment waarop het onroerend goed wordt verkocht en daarmee het moment waarop de waarde van de woning wordt getaxeerd is dus mede bepalend voor de uiteindelijke schadeloosstelling die wordt overeengekomen. De hoogte van de schadeloosstelling zal worden bepaald op het moment dat de verwerving plaatsvindt.

In de hoogte van de schadeloosstelling ook de zogenoemde ‘transactiekosten’ meegenomen. Met transactiekosten worden bijvoorbeeld de kosten voor de notaris en makelaars bedoeld, maar ook de afsluitprovisie van een nieuwe hypotheek wordt onder de transactiekosten geschaard. Eventuele verhuis- en herinrichtingskosten zijn geen onderdeel van de transactiekosten, omdat hierin door de gemeente Zandvoort door middel van een algemene regeling wordt voorzien.

2.2.4 Minnelijke verwerving is uitgangspunt
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort is voornemens onroerend goed door ‘minnelijk overleg’ te verwerven. Dat wil zeggen dat verwerving plaats vindt op basis van overleg en onderhandeling met de eigenaren van het onroerend goed. De situatie kan zich echter voordoen dat de gemeente Zandvoort met de meeste eigenaren overeenstemming heeft bereikt over de hoogte van de schadeloosstelling, maar met een aantal eigenaren niet. Hierdoor zou de uitvoering van de gebiedsvernieuwing kunnen worden geblokkeerd. In voorkomend geval kan de gemeente besluiten het onteigeningsinstrument in te zetten. Onteigening is een zwaar instrument waar niet lichtzinnig over mag worden gedacht. Aan het inzetten van het onteigeningsinstrument zijn dan ook (wettelijke) voorwaarden verbonden.

Allereerst geldt dat de gemeente Zandvoort voldoende inspanningen moet hebben verricht om op minnelijke wijze het onroerend goed te verwerven. Dit kan onder meer inhouden dat er een beroep is gedaan op de arbitrageregeling en/ of een tweede taxatierapport is opgesteld. Daarnaast geldt dat de hoogte van de schadeloosstelling die door de gemeente Zandvoort wordt geboden redelijk is. Dat wil zeggen dat deze voldoet aan het gestelde in paragraaf 2.2.3. Bovendien geldt dat het maatschappelijk belang dat met de onteigeningsprocedure wordt gediend, aantoonbaar is. In hoofdstuk 1 is kort stilgestaan bij het maatschappelijk belang van de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard. Uiteindelijk zal het algemeen belang dat met de onteigening wordt gediend, vertaald worden in een bestemmingsplan. Het bestemmingsplan vormt in de regel dan ook de juridische onderbouwing voor de onteigeningsprocedure.

Minnelijke verwerving is het uitgangspunt, maar indien noodzakelijk zal een onteigeningsprocedure wordt gestart.

2.2.5 Afkopen en beëindigen van erfpacht
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Een aanzienlijk deel van de grond in het gebied Middenboulevard is door de gemeente Zandvoort aan de verschillende gebruikers in erfpacht uitgegeven. Erfpacht houdt in dat de grond van de gemeente voor een langere periode (vaak 50 of 100 jaar) tegen betaling van een vergoeding door een particuliere eigenaar gebruikt mag worden binnen de bestemming die daarvoor geldt.

Erfpacht is een beperkt zakelijk recht dat de erfpachter de bevoegdheid geeft de onroerende zaak van een ander (eigenaar/erfverpachter/gemeente Zandvoort) te houden en te gebruiken.. De erfpachter lijkt sterk op een eigenaar: hij mag de onroerende zaak gebruiken als ware hij eigenaar, maar de gemeente Zandvoort is in casu nog steeds eigenaar van die grond.
Erfpacht wordt allereerst tussen partijen overeengekomen; op deze wijze ontstaat een erfpachtovereenkomst. Vervolgens wordt de overeenkomst als zodanig door de notaris in een notariële akte overgenomen en in de openbare registers van het kadaster ingeschreven.

Een erfpachtcontract is niet makkelijk eenzijdig te beëindigen. Eigenlijk is dit alleen mogelijk indien de gebruiker zich niet aan de afspraken houdt voor wat betreft de bestemming die geldt voor de grond of niet voldoet aan zijn of haar betalingsplicht.

Voor erfpacht geldt dat dit recht, net zoals een appartementsrecht, eigen grond of opstallen, kan worden verkocht. In zijn algemeenheid geldt dat de waarde van een recht op erfpacht hoog is wanneer het erfpachtcontract een lange resterende looptijd heeft en laag wanneer de resterende looptijd gering is. De gemeente Zandvoort zal eigenaren aanbieden de erfpachtrechten af te kopen, rekening houdend met de marktwaarde van het contract die dus wordt bepaald door de resterende looptijd. De waardebepaling van het erfpachtrecht wordt meegenomen in de schadeloosstelling die de gemeente Zandvoort eigenaren aanbiedt. De waarde van het erfpachtrecht is dus niet separaat ‘zichtbaar’. Indien minnelijke verwerving van het recht op erfpacht niet succesvol is, zal de gemeente Zandvoort overwegen het erfpachtrecht te verkrijgen door middel van een onteigeningsprocedure.

De duur van de erfpacht wordt in de notariële akte geregeld. De in de akte vermelde duur geeft de fatale einddatum aan. Door verloop van die tijd eindigt het erfpachtrecht.
Echter, wanneer de einddatum is verstreken en de erfpachter de zaak niet op dat tijdstip heeft ontruimd, blijft de erfpacht doorlopen, tenzij de eigenaar (in dit geval de gemeente Zandvoort) vóór of uiterlijk 6 maanden na de einddatum aan de erfpachter meedeelt dat hij de erfpacht (per de einddatum) als geëindigd beschouwt. Voor aflopende erfpachtrechten binnen het gebied Middenboulevard is de gemeente Zandvoort voornemens deze niet meer te verlengen.

Zodra het erfpachtrecht eindigt, vervalt daarmee de eigendom van de gebouwde opstallen aan de grondeigenaar.
Na het einde van de erfpacht kan de voormalige erfpachter recht op vergoeding hebben. De vergoeding is afhankelijk van de regels van het Burgerlijk Wetboek en de overeenkomst zoals die toentertijd zijn afgesproken.

Voor aflopende erfpachtcontracten binnen het gebied Middenboulevard geldt dat de gemeente Zandvoort deze niet meer (voor langere duur) zal verlengen.
Voor de vernieuwde Middenboulevard zal later worden besloten of gronden worden verkocht od in erfpacht worden uitgegeven.

2.2.6 Ondernemingen en inkomstenderving
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Voor ondernemingen geldt dat door de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard sprake kan zijn van inkomstenderving. Inkomstenderving kan zowel ondernemingen in het gebied Middenboulevard treffen, als in de directe omgeving van het gebied. Inkomstenderving kan veroorzaakt worden doordat een bedrijfsruimte verworven wordt en er geen vervangende bedrijfsruimte (tijdig) beschikbaar is. Inkomstenderving kan echter ook door andere activiteiten in het kader van de gebiedsvernieuwing worden veroorzaakt. Zo kan bijvoorbeeld een slechte bereikbaarheid of geluidsoverlast gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering en daarmee voor de inkomsten van een bedrijf.
De gemeente Zandvoort zal een redelijke vergoeding aanbieden voor aantoonbare inkomstenderving van ondernemingen in het gebied Middenboulevard. Voor ondernemingen in de directe omgeving gelden de algemene wetgeving.
Per onderneming zullen hierover individuele afspraken worden gemaakt. Er wordt geen standaardvergoeding aangeboden. Vergoeding van inkomstenderving vraagt in hoge mate om maatwerk. De ondernemingen in en om het gebied Middenboulevard zijn immers zeer verschillend van aard en grootte. Bij de bepaling van de hoogte van de inkomstenderving zal de gemeente Zandvoort een onafhankelijk taxateur of financieel adviseur inschakelen.

Indien sprake is van tijdelijke of permanente verplaatsing van een onderneming, zullen de verhuis- en herinrichtingskosten door een onafhankelijk financieel adviseur worden vastgesteld. De gemeente Zandvoort komt tegemoet in de kosten van tijdelijke of permanente verplaatsing van ondernemingen.

2.3.0 Garanties voor huurders
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
2.3.1 Het verwervingsproces stap voor stap
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Uiteraard hebben ook huurders van onroerend goed duidelijk belangen in het verwervingsproces. Voordat de bestaande panden worden vervangen door nieuwe woningen en bedrijven, dient immers vervangende huisvesting of bedrijfsruimte voor de huurder te zijn gevonden.
De gemeente Zandvoort geeft de huurders mogelijkheden om een vervangende huisvesting te krijgen (in samenwerking met de woningbouwcorporaties).
Aangezien de (eerste) huurder een huurcontract heeft met de eigenaar/verhuurder van de woning, zullen zij ook onderling stappen moeten zetten om het huurcontract te beëindigen.
De beschreven regelingen gelden alleen voor de 1e huurder en niet in situaties waarin sprake is van onderhuur.

Onderstaand is aangegeven welke stappen door de gemeente Zandvoort zullen worden gezet:
Schematisch overzicht van het bovenstaande

2.3.2 Verbeteringen in woningen
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Indien zelf aangebrachte verbeteringen in huurwoningen niet kunnen worden verhuisd, zal de gemeente Zandvoort hiervoor een vergoeding aanbieden (deze verbeteringen worden uiteraard dan niet meer meegenomen in de bepaling van de hoogte van de schadeloosstelling die aan de eigenaar van het onroerend goed wordt verstrekt). De hoogte van deze vergoeding zal worden bepaald door een onafhankelijk taxateur op basis van de dagwaarde, rekening houdend met de leeftijd van de voorziening in relatie tot de verwachte of normale levensduur van de verbetering. De gemeente Zandvoort zal geen vergoeding aanbieden op basis van de vervangingswaarde (nieuwprijs).

2.3.3 Wet Voorzieningen Gehandicapten
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Voorzieningen die in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten zijn aangebracht, zullen ook in de vervangende huisvesting aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is, zal de gemeente zorgen dat de noodzakelijke voorzieningen alsnog in de woning worden aangebracht.

2.3.4 Ondernemingen en inkomstenderving
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Voor ondernemingen geldt dat individuele afspraken zullen worden gemaakt tussen de huurder en de gemeente Zandvoort.

De gemeente Zandvoort zal een redelijke vergoeding aanbieden voor aantoonbare inkomstenderving. Per onderneming zullen hierover individuele afspraken worden gemaakt. Bij de bepaling van de hoogte van de inkomstenderving zal de gemeente Zandvoort een onafhankelijk taxateur of financieel adviseur inschakelen.

Indien sprake is van tijdelijke of permanente verplaatsing van een onderneming, zullen de verhuis- en herinrichtingskosten door een onafhankelijk financieel adviseur worden vastgesteld. De gemeente Zandvoort komt tegemoet in de kosten van tijdelijke of permanente verplaatsing van ondernemingen.

3.0.0 ALGEMENE REGELINGEN
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Alle eigenaren en huurders van woonruimte die door de plannen van het Middenboulevard aantoonbaar hun woonruimte moeten verlaten, kunnen aanspraak maken op vier regelingen. Voor bewoners en ondernemers buiten het gebied Middenboulevard geldt dat zij niet in aanmerking komen voor deze regelingen. Zij kunnen gebruik maken van de normale wettelijke regelingen in het kader van het bestemmingsplan en inspreken op basis van bijvoorbeeld de gemeentelijke inspraakverordening.

Deze vier regelingen zijn:
  1. Aan eigenaren en huurders van woonruimte wordt een zogenoemde stadsvernieuwingsurgentieverklaring beschikbaar gesteld. Wanneer een eigenaar of huurder van een woning zich als woningzoekende inschrijft voor een sociale huurwoning, dan zal de eigenaar of huurder voorrang krijgen bij toewijzing van de woning. Voor eigenaren en huurders van bedrijfsruimte gelden specifieke regelingen, zoals omschreven in hoofdstuk 2;
  2. Eigenaar-bewoners en huurders van woonruimte kunnen aanspraak maken op een verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding. Voor eigenaar-gebruikers en huurders van bedrijfsruimte gelden specifieke regelingen, zoals omschreven in hoofdstuk 2;
  3. Eigenaren en huurders van woon- en bedrijfsruimte kunnen aanspraak maken op de voorrangsregeling bij toewijzing van nieuwbouw van woningen en/ of bedrijfsruimten in het gebied Middenboulevard;
  4. Gewenningsperiode bij extra woonlasten.
Eigenaren en huurders van bedrijfsruimte kunnen alleen aanspraak maken op de voorrangsregeling bij toewijzing van nieuwbouw van woningen en/ of bedrijfsruimten in het gebied Middenboulevard. Met betrekking tot vervangende huisvesting en de herinrichtings – en verhuiskostenvergoeding, geldt dat hiervoor met de individuele ondernemingen op maat afspraken worden gemaakt, zoals omschreven in hoofdstuk 3.

Verhuurders van onroerend goed kunnen geen aanspraak maken op de voorrangsregeling voor vervangende huisvesting en kunnen ook geen aanspraak maken op de regeling voor herinrichtings – en verhuiskostenvergoeding. Verhuurders van onroerend goed kunnen wel aanspraak maken op de voorrangsregeling bij toewijzing van nieuwbouw van woningen en/ of bedrijfsruimten in het gebied Middenboulevard.

3.1.0 Samenvattende tabel maatregelen en regelingen
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
In onderstaande tabel zijn per doelgroep alle regelingen genoemd waar betrokkenen mee te maken kunnen krijgen.
De gemeente Zandvoort hecht eraan om op een goede manier met de belangen van de mensen en bedrijven om te gaan. Daarom heeft de gemeente Zandvoort ruimere en meer regelingen voor de betrokkenen in het gebied Middenboulevard dan wat algemeen gangbaar is.
Bij minnelijke verwerving komen betrokkenen in aanmerking voor de algemeen gangbare regelingen en de extra regelingen die de gemeente Zandvoort beschikbaar stelt. Bij een eventuele onteigening komen betrokkenen alleen in aanmerking voor de algemeen gangbare regelingen.

 Schade loos stel ling3Woon wen sen gesprekVer huis kos ten ver goe dingVer vang ende woon of be drijfs ruim teTe rug keer rege lingIn kom sten der vingGe wen nings bij drageOver leg Mid den boule vardPro fes sio nele on der steu ningArbi trage en hard heids clau suleBe mid de ling ver vang ende huis ves ting
Be woner eige narenXXXXX XXXXX
Be woner ver huur derXX  X  XXX 
Ei ge na ren ga ra ge boxenX      X X
Be woner huur der XXXX XXXXX
Onder nemer eige naarXXXXXXXXXXX
Onder nemer huur der XXXXXXXXXX
Alge meen gang baarX XX X     
Extra rege ling ge meen te Zand voort X  X XXXXX

3.2.0 Stadsvernieuwingsurgentieverklaring
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Eigenaar-bewoners of huurders wiens woonruimte door de gemeente Zandvoort is verworven ten behoeve van nieuwbouw en die daarom tijdelijke of definitieve vervangende huisvesting nodig hebben, komen in aanmerking voor een stadsvernieuwingsurgentieverklaring.
Indien een eigenaar zijn woning in de Middenboulevard als tweede woning gebruikt (op het moment dat de gemeente start met de herontwikkeling van het deelgebied waarin deze woning staat), komt hij niet in aanmerking voor een stadsvernieuwingsurgentieverklaring. De hoofdvestiging wordt bepaald op basis van het bevolkingsregister.

Eigenaren en huurders met een stadsvernieuwingsurgentieverklaring krijgen met voorrang op andere woningzoekenden een passende huurwoning toegewezen uit het woningaanbod. De vervangende huisvesting kan in de gemeente Zandvoort, maar ook in de regio Haarlem gesitueerd zijn. Bij de woningtoewijzing worden in relatie tot de passendheid van de woning regels gehanteerd met betrekking tot gezinsgrootte en dergelijke. De woningbouwcorporaties en de gemeente Zandvoort zullen een bepaald percentage van de vrijgekomen woningen reserveren voor de bewoners van het gebied Middenboulevard. Niet alle woningen in de gemeente Zandvoort zullen hiervoor gereserveerd worden. Het zou dan voor andere inwoners in de gemeente Zandvoort immers vrijwel onmogelijk worden om woonruimte te vinden. Daarom zal herhuisvesting ook in regionaal kunnen plaatsvinden.

De gemeente Zandvoort zal eigenaren en huurders actief ondersteunen bij het herhuisvestingstraject.

De volgende procedure wordt gevolgd:
Indien er meer gegadigden voor een woning zijn die in verband met de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard hun woonruimte moeten verlaten, gelden specifieke criteria voor de toewijzing. Deze criteria zijn (in aflopende volgorde van belangrijkheid):
De stadsvernieuwingsurgentieverklaring vervalt bij het aanvaarden van de vervangende huisvesting.

3.3.0 Verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding geldt voor eigenaar-bewoners en huurders van woningen die hun woonruimte moeten verlaten in verband met de verwerving van onroerend goed door de gemeente Zandvoort. Eigenaar-bewoners en huurders die gebruik maken van de voorrangsregeling bij toewijzing van nieuwbouw van woningen en/ of bedrijfsruimten in het gebied Middenboulevard komen in aanmerking voor een hogere vergoeding omdat zij twee maal moeten verhuizen.
Aangezien ook eigenaren van woonruimte (en bedrijfsruimte) in aanmerking komen voor een verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding, wordt dit aspect niet meegenomen in de bepaling van de hoogte van de schadeloosstelling bij verwerving door de gemeente Zandvoort.

De volgende verhuis- en herinrichtingskostenvergoedingen zullen worden verstrekt:

SituatieVergoeding
Eén keer verhuizen€ 3.000,=
Twee keer verhuizen€ 4.000,=

De vergoeding is uitgedrukt in prijspeil 2004 en wordt jaarlijks verhoogd met het percentage dat overeenkomt met het CBS-consumentenprijsindexcijfer voor gezinnen. Per huishouden kan slechts één verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding worden verstrekt. Per woonruimte kan slechts sprake zijn van één huishouden. De vergoeding wordt uitgekeerd nadat de verhuizing heeft plaatsgevonden.

De vergoeding wordt verstrekt op het moment dat de eerdere woning leeg wordt opgeleverd. Dit hangt af van de beëindiging van het huurcontract of van afspraken gemaakt bij de verkoop van de woning.
Wanneer twee keer wordt verhuisd wordt de eerste keer € 3.000,= verstrekt (ook bij lege oplevering). Bij een tweede verhuizing naar de Middenboulevard wordt opnieuw bij lege oplevering van de vervangende woning € 1.000,= verstrekt. De tweede vergoeding van € 1.000,= is eenmalig en alleen van toepassing bij terugverhuizing naar de Middenboulevard.

3.4.0 Voorrangsregeling toewijzing van nieuwbouw van woningen en/ of bedrijfsruimten in het gebied Middenboulevard
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De huidige eigenaren en huurders van woon- en bedrijfsruimte in het gebied Middenboulevard krijgen voorrang bij de toewijzing van nieuwe woon- en bedrijfsruimten in het gebied. Een eigenaar die zich na de gebiedsvernieuwing wil vestigen in het gebied Middenboulevard koopt de nieuwe woning tegen de normale, door de aanbieder van de woning vastgestelde, ‘VON prijs’ (Vrij Op Naam prijs). Er is dus nadrukkelijk geen mindering in de aankoopprijs van de nieuwe woningen en bedrijven voor de huidige eigenaren of huurders van onroerend goed in het gebied Middenboulevard.
Indien een bewoner in aanmerking wil komen voor deze voorrangsregeling kan hij of zij dit aangeven in het woonwensengesprek.

Indien er meer gegadigden voor een nieuwe woon- of bedrijfsruimte zijn, gelden specifieke criteria voor de toewijzing. Deze criteria zijn (in aflopende volgorde van belangrijkheid):
De gemeente Zandvoort zal de huidige eigenaren en huurders in het gebied Middenboulevard tijdig inlichten over de start van de mogelijke inschrijving op nieuwe woon- en bedrijfsruimte in het gebied Middenboulevard. Tevens zal de gemeente Zandvoort een belangstellingsregistratie voeren op grond van de gevoerde inventariserende gesprekken met de eigenaren en huurders in het gebied Middenboulevard. Deze belangstellingregistratie zal actief worden aangewend ten behoeve van de inschrijving op nieuwe woon- en bedrijfsruimten.

3.5.0 Gewenningsbijdrage bij hogere lasten woning of bedrijf
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Het is mogelijk dat door het verhuizen naar een andere woning of bedrijf in de huur- of koopsector de maandelijkse (woon)lasten hoger worden. Indien dit het geval is, zal de gemeente de eerste twee jaar een bijdrage in het verschil leveren ter compensatie van dit verschil.

Hierbij gelden de volgende regels en voorwaarden:

4.0.0 LEEFBAARHEID VOOR EN TIJDENS DE UITVOERING VAN DE GEBIEDSVERNIEUWING
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Eigenaren en huurders van woon- en bedrijfsruimte in het gebied Middenboulevard kunnen te maken krijgen met de mogelijke nadelige aspecten van de uitvoering van de gebiedsvernieuwing. Maar ook bewoners en ondernemers rondom het gebied Middenboulevard zullen de gevolgen van de gebiedsvernieuwing – voor, tijdens en na de bouw – kunnen ondervinden. Dit heeft onder andere te maken met de fasering van het project. In het ene deelgebied van het gebied Middenboulevard zal worden gebouwd, terwijl in andere delen van het gebied gewoond, gewerkt en geleefd wordt.

Mogelijke overlast betreft vooral zaken als eventuele schade door bouwwerkzaamheden, verminderde bereikbaarheid, sociale onveiligheid, en dergelijke. De gemeente Zandvoort zal zich inspannen om de overlast te beperken en de leefbaarheid in en buiten het gebied Middenboulevard waar mogelijk op peil te houden. De gemeente Zandvoort is echter niet verantwoordelijk voor overlast veroorzaakt door andere partijen in en om het gebied Middenboulevard. Wel zal de gemeente Zandvoort zich inspannen om hierover met andere partijen afspraken te maken. Tijdens de uitvoering zal de gemeente het nakomen van deze afspraken bewaken.

4.1.0 Leefbaarheid
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
4.1.1 Voorafgaand aan de uitvoering
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort zal - voorafgaand aan de vernieuwing - de volgende maatregelen instellen om de overlast te beperken en de leefbaarheid in de Middenboulevard op peil te houden:
De gemeente Zandvoort acht het van groot belang dat ook de bewoners en ondernemers in en om het gebied Middenboulevard alert zijn en bij onraad en vernielingen dit gelijk doorgeven aan de gemeente Zandvoort en/ of de politie.

4.1.2 Tijdens de werkzaamheden
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort zal - tijdens de bouwactiviteiten - de volgende maatregelen instellen om de overlast te beperken en de leefbaarheid waar mogelijk op peil te houden:
5.0.0 COMMUNICATIE
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Communiceren kan op veel manieren. De gemeente Zandvoort zal tijdens de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard tijdig en op een transparante wijze communiceren met de betrokkenen in en om het gebied. De communicatie zal op de volgende manieren plaatsvinden:
Onderstaand wordt op de verschillende manieren van communiceren ingegaan. Tevens wordt aangegeven met wie, dus met welke doelgroep, op welke wijze zal worden gecommuniceerd.

5.1.0 Samenvattende tabel
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
In de voorgaande paragrafen is al duidelijk geworden dat niet met elke doelgroep op dezelfde wijze wordt gecommuniceerd. Het verschil in wijze van communiceren heeft vooral te maken met het verschil in belang dat mensen hebben bij de gebiedsvernieuwing. Het zal duidelijk zijn dat een willekeurige inwoner van een buurgemeente van de gemeente Zandvoort – als strandbezoeker - een heel ander belang heeft bij de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard dan een ondernemer die een strandtent moet zien te runnen ten tijde van de bouwwerkzaamheden. In onderstaande tabel wordt daarom samengevat weergegeven met wie, dus met welke doelgroep, op welke wijze zal worden gecommuniceerd.

.Infor merenIn spraakOverleg Midden boulevardInventari satie wensenProfes sionele onder steuning
Eigenaar- bewonerXXXXX
Eigenaar- verhuurderXXXXX
Eigenaar- ondernemerXXXXX
Eigenaren garageboxenXXXXX
Huurder- bewonerXXXXX
Huurder- ondernemerXXXXX
Ondernemers (omgeving)XX...
Omwonenden (omgeving)XX...
Andere geïnteres seerdenXX...

5.2.0 Informeren
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort zal alle betrokkenen - bewoners, ondernemers, omwonenden, eigenaren en huurders - actief informeren over de stand van zaken van het project. Tevens zullen zij actief en tijdig worden geïnformeerd over de mogelijkheden voor inspraak en voor meepraten over de gebiedsvernieuwing. Om mensen en bedrijven goed te informeren, zal gebruik worden gemaakt van verschillende communicatiemiddelen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan informatieavonden, een nieuwsbrief, publieksfolders, de lokale pers, internet en deskundige aanspreekpunten bij de gemeente.

5.3.0 Inspraak
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Ten behoeve van de gebiedsvernieuwing van het gebied Middenboulevard zullen een aantal zogenaamde ‘planologische procedures’ doorlopen moeten worden. Het bestemmingsplan is de belangrijkste planologische procedure. In het bestemmingsplan wordt aangegeven wat de toekomstige functies in een gebied zijn (wonen, werken, verkeer, bedrijven, etc.) en welke eisen en regels hiervoor gelden. Voordat een bestemmingsplan in werking treedt, moet het plan door de gemeenteraad worden vastgesteld en vervolgens door de provincie worden goedgekeurd.
Wettelijk is geregeld dat iedereen hierop mag ‘inspreken’. Dat wil zeggen dat aan de gemeente (of provincie) een visie kenbaar kan worden gemaakt op de plannen en aan de gemeente (of provincie) wijzigingen kunnen worden voorgesteld. Wanneer er een mogelijkheid is tot - een wettelijk recht op - inspraak, dan zal de gemeente de betrokkenen hierover actief en tijdig informeren.

5.4.0 Meepraten
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort organiseert met haar partners bijeenkomsten van het zogenoemde “overleg Middenboulevard”. In dit overleg kunnen direct betrokkenen meepraten over de gebiedsvernieuwing. Doordat in het overleg Middenboulevard betrokkenen zitten met een specifieke achtergrond en specifieke belangen, wordt de gebiedsvernieuwing vanuit verschillende invalshoeken bekeken en beoordeeld.
Het overleg Middenboulevard komt periodiek bij elkaar. In het overleg Middenboulevard wordt informatie gegeven over de stand van zaken van de gebiedsvernieuwing en worden de keuzes die gemaakt moeten worden toegelicht. Het overleg Middenboulevard heeft een adviserende rol. Dat wil zeggen dat de leden van het overleg Middenboulevard kunnen reageren op de plannen en adviezen kunnen geven over de oplossingen die zij wensen. Ook kunnen zij bijvoorbeeld voor een bepaald onderdeel extra aandacht vragen. Afgesproken is dat de gemeenteraad van de gemeente Zandvoort en de directie van haar partners de besluiten nemen over de verschillende onderdelen van het plan. Hierbij worden vanzelfsprekend de adviezen van het overleg Middenboulevard meegenomen.

De gemeente Zandvoort nodigt de betrokkenen, die willen meepraten over de plannen voor de Middenboulevard, dit kenbaar te maken. Per deelgebied zal in een later stadium een apart overleg worden gestart. De gemeente Zandvoort zal de betrokkenen hierover informeren.
Alle belanghebbenden worden daarnaast uiteraard geïnformeerd (paragraaf 5.1) en hebben inspraak (paragraaf 5.2) bij de gebiedsvernieuwing. Uiteraard kunnen belanghebbenden ook via de leden van het overleg Middenboulevard hun mening kenbaar maken.

5.5.0 Inventarisatie toekomstige woonwensen of bedrijfswensen
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Meepraten gebeurt ook op individueel niveau. Vertegenwoordigers van de gemeente Zandvoort zullen met de eigenaren en gebruikers in het gebied Middenboulevard individuele gesprekken voeren om in beeld te krijgen wat hun wensen en belangen zijn. In deze gesprekken zal de gemeente de plannen en de directe gevolgen voor de bewoners en ondernemers toelichten en kunnen de verschillende mogelijkheden en keuzen worden besproken voor de individuele eigenaar, bewoner of ondernemer. Hierbij komt ook nadrukkelijk de mogelijkheid om terug te keren naar de vernieuwde Middenboulevard aan de orde. De bewoners en ondernemers kunnen aangeven welke voorkeuren voor type woning en bedrijf daarbij bestaan.
Met deze inventarisatie zal de gemeente Zandvoort proberen zo veel mogelijk kansen te bieden aan de huidige bewoners en ondernemers in de vernieuwde Middenboulevard. Het kan echter zijn dat bepaalde wensen niet in de Middenboulevard te realiseren zijn. Voor die bewoners bestaan goede alternatieven, zoals een stadsvernieuwingsurgentie (zie hoofdstuk 2 en 3).

5.6.0 Professionele ondersteuning
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Voor de meeste eigenaren en gebruikers van het gebied Middenboulevard is de gebiedsvernieuwing een ingrijpend proces. De gebiedsvernieuwing kan zorgen voor grote veranderingen in de persoonlijke situatie van een grote groep mensen. De gemeente Zandvoort zal zorgen dat alle relevante informatie voor iedereen beschikbaar is en dat meepraten en inspraak goed zijn geregeld. Het is echter goed denkbaar dat ondernemers en bewoners op enig moment ondersteuning nodig hebben van een onafhankelijke deskundige partij.
De gemeente Zandvoort zal daarom nader peilen aan wat voor soort steun behoefte is en vervolgens voorstellen doen op welke wijze de ondersteuning kan worden vormgegeven.

6.0.0 HARDHEIDSCLAUSULE EN ARBITRAGEREGELING
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Het is mogelijk dat de gemeente Zandvoort en (individuele) bewoners, ondernemers en andere gebruikers in en om het gebied Middenboulevard op bepaalde punten geen overeenstemming bereiken. Indien dat het geval is, kan een beroep gedaan worden op de hardheidsclausule of kan het verschil van mening (voorzover dit betrekking heeft op hetgeen is vastgelegd in dit garantieplan) in het kader van de arbitrageregeling ter beoordeling worden voorgelegd aan de arbitragecommissie.

6.1.0 Hardheidsclausule
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
Als dit garantieplan voor een bewoner, ondernemer of een andere gebruiker tot gevolg heeft dat er sprake is van een duidelijke onrechtvaardige situatie, kan deze persoon een beroep doen op de hardheidsclausule. Hij kan de gemeente/verhuurder dan schriftelijk verzoeken in zijn geval van het garantieplan af te wijken. De gemeente Zandvoort neemt binnen 1 maand na ontvangst van het verzoek een beslissing of het verzoek in behandeling wordt genomen. Indien het verzoek in behandeling wordt genomen, zal de gemeente Zandvoort afhandelen in maximaal 4 maanden na ontvangst van het verzoek.
De beslissing wordt schriftelijk en met redenen omkleed aan de bewoner/ondernemer meegedeeld.

6.2.0 Arbitrageregeling
[Index] [Top] [Vorige] [Volgende]
De gemeente Zandvoort zal een arbitragecommissie oprichten van ter zake kundige personen die in het geval van een geschil tussen de gemeente Zandvoort bewoners, ondernemers of andere gebruikers een uitspraak zal doen ten behoeve van een oplossing van een geschil. De arbitragecommissie zal volgens een nader op te stellen reglement werken. Met betrekking tot het een beroep kunnen doen op de arbitragecommissie gelden voorts de volgende overwegingen en voorwaarden:
7.0.0 COLOFON
[Index] [Top] [Vorige]

Gemeente Zandvoort / Vesteda/Garantieplan Middenboulevard

Opdrachtgever:Gemeente Zandvoort
Project:Garantieplan Middenboulevard
Dossier:V2347.02.001
Omvang rapport:32 pagina's
Auteur:Drs. M.V. van Baarsen, Drs. W.G.M. van Vooren
Bijdrage:Mr. K.A. van der Wolf, Mr. W.G. van Winkoop
Projectleider:Drs M.V. van Baarsen
Projectmanager:Drs. R.P. Janssen
Datum:12 februari 2004
Naam/Paraaf:

Voetnoot:
  1. Voor de garage-eigenaren geldt een gelijke verwervingsprocedure als bij de verwerving van een woning of appartement. Garage-eigenaren komen niet in aanmerking voor de regelingen zoals beschreven in hoofdstuk 4.
  2. Uiteraard komt de verhuurder niet voor vervangende huisvesting en een verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding in aanmerking.
  3. Schadeloostteling in verband met verkoop van onroerend goed.
Gemeente Zandvoort / Vesteda/Garantieplan Middenboulevard12 februari 2004, versie 4