De leden van de gemeenteraad;
i.a.a. de buitengewone commissieleden
Telefoon: 0235740100
Fax: 023 5713724
E-mail: info@zandvoort.nl
Internet: www.zandvoort.nl
Postadres: Postbus 2
2040AA Zandvoort
Bezoekadres: Swaluwestraat 2
Zandvoort
Bankrekening: BNG 28.50.10.034
  
Uw kenmerk:  
Ons kenmerk: 2004/1854
Informatie: H.van Steveninck
Doorkiesnummer: 023 574 01 19
Bijlagen: brief van dhr Harmsen
  
  
  
Datum: 2 maart 2004
Onderwerp: Middenboulevard

Geachte leden der Gemeenteraad Zandvoort,

Nu de Gemeente Zandvoort en Vesteda de vier stedenbouwkundige voorstellen, het concept-garantieplan en het proces voor de komende maanden in bespreking hebben gebracht is het niet meer dan logisch dat op deze producten kritisch en intens wordt gereageerd. Dit gebeurde de afgelopen dagen.

De Gemeente Zandvoort en Vesteda hebben weloverwogen ingezet op deze discussie in de stellige overtuiging dat een toets door betrokkenen het draagvlak voor en de acceptatiegraad van de vernieuwing van de Middenboulevard ten goede komt en dat de respons een verbetering van het eindresultaat oplevert. Deze werkwijze past bij de door uw raad van Zandvoort ingezette participatieaanpak, gericht op openheid, overleg, meedenken en discussiëren.

De aandacht voor het gebied zorgt er voor dat de betrokkenen middelen inzetten om hun kant van de zaak toe te lichten en om hun oordeel over de producten voor het voetlicht te brengen.

Het zou onverstandig om ons alleen door de perspublicaties te laten sturen. Binnen de projectorganisatie heeft de gemeente het overleg gestructureerd. Waar het in deze fase om gaat is om het totale beeld, dus inclusief datgene wat besproken wordt in de officiële overleggen die de gemeente en Vesteda organiseren. Daarin hebben de afgelopen dagen de discussies plaats gevonden onder leiding van de heer Harmsen van het gelijknamige bureau, dat de gemeente en Vesteda terzijde staat bij het professioneel ‘uithoren’ van de overleggroepen.

Het zijn zeer intense besprekingen geweest. Ik kan u verzekeren dat ook in deze overleggen de visies van de bewoners en ondernemers goed aan bod zijn gekomen. Hun oordelen over de noodzaak, de aanpak en de tussenproducten zullen beschreven worden in de rapportage van deze overlegronde van de heer Harmsen, die ik u ten spoedigste zal zenden.

Ik geef u nu op hoofdpunten de indrukken weer van de heer Harmsen, die in de overleggen met de betrokkenen de afgelopen dagen heeft opgetreden als moderator van de discussie. Hij heeft deze beschreven in een brief aan de projectleiders; ik voeg deze als bijlage bij. Ik loop daarmee wat vooruit op de officiële rapportage. Ik doe dat omdat u dan voor ogen krijgt wat het officiële overleg heeft opgeleverd en waar de pijnpunten zitten.

De opmerkingen zijn voor ons een bron om verder mee te gaan. Alle kritiek, zorg en pijnpunten dienen bezien te worden vanuit de fase waarin het project zich nu bevindt: nog niet concreet maar wel op de drempel van belangrijke keuzes. Ik heb begrip getoond voor het feit dat de gepresenteerde ideeën hun schaduwen vooruit werpen. Dat is onvermijdelijk als het proces zo open verloopt. De discussie is wat mij betreft goed verlopen en ik proef dat men nu vraagt om snelle en concrete beslissingen. Ik blijf daaraan werken – steeds in overleg. Zo wordt er door de projectleider en de zijnen apart gesproken met een groep betrokkenen rondom het Strandhotel. En zie ik goede kansen om met de betrokkenen van ‘Bouwes Palace’ te komen tot een invulling waarin de woonfunctie van het bestaande gebouw kan worden gehandhaafd.

Na de besluitvorming door de gemeenteraad over de stedenbouwkundige toekomst en het garantieplan (ik verwacht met de inspraak mee najaar 2004) kan de uitwerking beginnen en kunnen de individuele wensen van de bewoners verder worden behandeld.

Ik hoop u met het bovenstaande voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.

Met de meeste hoogachting,

M. Demmers,
projectwethouder