Telefoon: | 0235740100 | |
Fax: | 023 5713724 | |
E-mail: | info@zandvoort.nl | |
Internet: | www.zandvoort.nl | |
Postadres: | Postbus 2 2040AA Zandvoort | |
Bezoekadres: | Swaluwestraat 2 Zandvoort | |
Bankrekening: | BNG 28.50.10034 | |
Provincie Noord-Holland Gedeputeerde taten Postbus 3007 2001 DA HAARLEM | ||
Uw kenmerk: | ||
Ons kenmerk: | MD/WO/2005/610 | |
Informatie: | Mw. E. Visser | |
Doorkiesnummer: | 023 574 04 12 | |
Bijlagen: | ||
Onderwerp: aanvraag ISV 2005-2009 | Datum: |
Geachtcollege
Wij danken u voor uw reactie op ons ontwerp - Meerjarenprogramma Stedelijke Vernieuwing 2005-2009.
Veel van het commentaar is door ons verwerkt in de versie die wij nu aan de raad ter vaststelling aanbieden. De raad besluit op 15 maart a.s., wij sturen u daarom nu reeds het concept en berichten u na 15 maart over het besluit van de raad.
Met dit gewijzigde meerjarenprogramma vragen wij € 878.000 aan uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Daarnaast doen wij 2 voorstellen voor eventuele provinciale ISV-gelden, beide beschreven in het Programma, en beide geënt op provinciale beleidsprioriteiten.
Het eerste, het meerjarige project Middenboulevard, vraagt een bijdrage van afgerond € 5.000.000.
Het tweede, “domotica” in het project Wonen Welzijn en Zorg in Zandvoort-Noord, vraagt een bijdrage van circa € 687.000. Wij zijn bereid de toelichting op deze bedragen te geven.
Met betrekking tot uw opmerkingen op ons eerste concept MOP hebben wij in het bijzonder goed nota genomen van de volgende zaken:
Wij geven ook invulling aan het gestelde in de correspondentie omtrent de realisering van de lift bij het station in relatie met de aanpak van de omgeving daarvan.
Ons programma is, na overleg met maatschappelijke partijen en de Zandvoortse politiek, er op gericht een focus te leggen op een beperkt aan aantal thema’s. Dit is naar ons gevoel de les uit de ISV-1 periode, waarin te veel ambitie uit ons programma sprak. Dit betekent dat een aantal zaken die in zijn algemeenheid onder de noemer ‘stedelijke vernieuwing’ vallen in Zandvoort terzijde zijn gesteld, ofwel omdat ze hier niet spelen ofwel omdat ze niet als prioriteit naar voren zijn gekomen uit de analyses. Deze keuzes hebben er toe geleid dat we veel aandacht besteden aan Zandvoort als toeristische badplaats (dus versterking van de plaatselijke economie, kwaliteit van de openbare ruimte en bereikbaarheid) en aan het versterken van sociaal-culturele infrastructuur. Het leek ons een weinig zinvolle bladvulling om in ons programma ook te melden waaraan geen aandacht zou worden besteed; het zou de omvang van het stuk niet ten goede zijn gekomen. In de bijlagen treft u wel een groslijst aan, waaruit die projecten gekozen zijn die het meest aan de Zandvoortse thema’s bijdragen.
Naar ons idee is de bijdrage van Zandvoort aan stedelijke vernieuwing een zaak die met name op programmaniveau moet worden beoordeeld. Ook wij zijn gebaat met duidelijkheid over projecten die aan de ‘output’ een bijdrage moeten leveren. Maar het is niet uitgesloten dat in de komende jaren (verkiezingen in 2006) veranderde visies tot andere keuzes leiden of dat er projecten zijn die inmiddels tot wasdom zijn gekomen en die wij dit predikaat nu nog niet kunnen geven. Ook in de eerste ISV-periode hebben wij met een herijking gewerkt.
Ten slotte merken wij ten aanzien van uw aanbevelingen en vragen het volgende op:
Wij hopen aan de hand van ons aangepast Meerjarenprogramma met u een vruchtbare periode van stedelijke vernieuwing in te gaan.