Bezoek gedeputeerde Hooijmaijers
Op 31 augustus 2005 was gedeputeerde Hooijmaijers op bezoek in Zandvoort.
Zandvoort heeft € 5.000.000,- ISV-2 subsidie (een subsidie van de provincie voor stedelijke vernieuwing) aangevraagd.
Een groot deel van deze subsidie wil Zandvoort aan het project Middenboulevard besteden.
Hoewel het direct betrokkene Vesteda alles weet over de financiën van het project komen slechts fragmenten daarvan in de openbaarheid.
Het laatste wat wij daarover hoorden was dat er na het verwerven van alle subsidies waar Zandvoort op hoopt nog een tekort van € 18.000.000,- overblijft.
Als exemplaar van de te onteigenen bewoners was ondergetekende Bernard Eertink uitgenodigd, bij het eerste uur waarin het college en Vesteda met de gedeputeerde spraken mocht de bewoner als gedwongen leverancier van de grond natuurlijk niet aanwezig zijn, hij moest netjes op straat (waar bewoners thuishoren) op Burgemeester, Wethouder en Vesteda wachten.
Doordat uitsluitend ondergetekende was uitgenodigd bleven de belangen van vele bewoners onvertegenwoordigd. Dhr. Serry besloot daarom uit naam van de Stichting Bewonersbelangen Middenboulevard een brief aan de gedeputeerde Hooijmaijers te schrijven.
Een kort verslag van de punten die mij het meest opvielen:
- Tegen mijn verwachting in heb ik tijdens de wandeling veel met gedeputeerde Hooijmaijers kunnen praten en in het zaaltje in het Palace hotel heb ik de eind 2004 verzamelde handtekeningen ook aan hem kunnen overhandigen en mijn toespraak kunnen houden.
- Door de late komst van gedeputeerde Hooijmaijers (Stralend weer en dus 1 1/2 uur in de file van Haarlem naar Zandvoort) was er van de pers helaas alleen nog aanwezig Joop v. Nes van de Zandvoortse Courant.
- Gedeputeerde Hooijmaijers vroeg wethouder Hogendoorn om de redenen/argumentatie voor de sloop nog eens toe te lichten (mogelijk omdat ik de gedeputeerde had verteld dat de Engelbertsstr. volgens de Nota van Wijzigingen Hoofdstuk 4 weg moet ten behoeve van parkeerplaatsen).
- Gedeputeerde Hooijmaijers zei te verwachten al in oktober een besluit over de ISV-2 subsidie te kunnen nemen.
- Wethouder Hogendoorn heeft gezegd dat hij eerst toeristische voorzieningen op de polen bouwt (dus echt bouwen en niet alleen plannen tot bouwen) alvorens het woningbouw gedeelte (De Favaugeplein en Garages Fenemaplein) te zullen aanpakken. (het kostte me veel moeite hem dat te laten zeggen). Nu maar hopen dat de wethouder niet alleen de wet maar ook zijn woord houd.
Nog wat opmerkingen (maar niet woordelijk) die ik van de gedeputeerde heb onthouden:
- De kwaliteit van de huidige woningen is niet van belang bij de besluitvorming.
- Woningbouw door verdichting is noodzakelijk.
- Of woningbouw in Zandvoort of elders gebeurd is om het even, het gewenste aantal wordt bekeken per regio (zeg maar de regio Haarlem)
- Bouwen in Zandvoort voor Zandvoorters is dus niet aan de orde, de regio bouwt voor de regio.
- Winkels zijn nodig voor het toerisme, om voldoende (voor het toerisme) winkels in stand te houden is 'jaarrond' klandizie nodig, meer inwoners levert meer jaarrond klandizie op.
Redactie: Numeriek is dat niet vol te houden, meer inwoners zijn het hele jaar aanwezig en verhogen dus niet alleen de winterse maar evenzeer de zomerse behoefte (als alle toeristen er ook zijn) aan winkels.
Alleen winkels die zelf wegen vinden om de seizoen conjunctuur op te vangen zullen in Zandvoort overleven.
Seizoen conjunctuur (seasonality) is niets bijzonders en bestaat in elke branche.
- Bij sloop geldt: een woning voor een woning.
- Het maximum ISV bedrag dat ooit door de provincie NH is uitgekeerd voor 1 project is 7 miljoen euro.
- Provinciale Staten hebben dit voorjaar 2004 het provinciaal beleidskader voor de stedelijke vernieuwing vastgesteld. Voorstellen voor de inzet van de zogenaamde UNA-middelen voor stedelijke vernieuwing zullen worden getoetst aan de daarin opgenomen vier provinciale beleidsprioriteiten.
Voor het project Middenboulevard gaat het om de prioriteiten wonen, versterking economie en oplossen ernstig maatschappelijk probleem.